Do not smoke!

Om du röker sluta med det! Skiter i om du tycker det är töntigt att jag skriver det här men de här jag kommer skriva är sann fakta som du borde banka in i ditt huve. Jag kan erkänna själv att jag har rökt men inte så jag blivit beroende.

Varför tror ni att man börjar röka? 

Jag tror att man gör det för att leka cool och typ att man följer grupp tryck? Om alla andra gör det måste jag det. Annars skulle man inte börja?. Jag Kan också erkänna att jag rökte för att 'leka' cool, fattar inte att jag gjorde det.

Om man röker fler än 20 cigg per dag så är det tre gånger så större risk att man dör innan man fyller 70.

Varför man inte bör röka
* Rökare blir oftare sjuka.
* Hjärt och kärlsjukdomar är vanligare hos rökare
* Rökare löper tio gånger större risk att dö i lungcancer.
* Rökare löper tio gånger större risk att få luftrörssjukdomar.
   * Magsår är vanligare hos rökare.
* Manliga rökare har sämre spermieproduktion.
* Konditionen blir sämre. 50% av ditt normala flås.
* Flimmerhåren förstörs.
* Morgonhosta.
* Cirkulationsrubbningar. Blodcirkulationen försämras.

Om man äter p-piller och röker är det större risk att få hjärtattack. Så alla som gör det sluta röka, fortsätt ta p-piller.
Det är Nikotinet som gör dig beroende. När du är beroende och inte får Nikotinet blir du rastlös, irriterad, dåsig, får abstinensbesvär och huvudvärk.
Jag tycker att dom som röker är egoistiska! För den rök som går ut runt omkring innehåller dubbelt så mycket partiklar och nikotin än den som röker får i sig. Det kallas passivrökning om man ofrivilligt får i sig cigarettrök. Om man får i sig cigarett rök asså om man passivröker kan man få ont i huvudet och irritation i ögon, luftvägar och näsa. Tänk om man röker ett paket om dagen så blir det ca 14600kr per år. Tänk värsta resan man kunde gjort för dom pengarna?!

tips
att sluta
Det finns väldigt många olika sätt att sluta röka på. Antingen så kan man försöka att bara intala sig själv att sluta, så när sedan ”suget” kommer så gör man något annat, tex. Äter godis, hittar på något roligt som gör att man glömmer av det. Sedan gör man så tills det inte kommer mer begär. Om det inte funkar kan man köpa nikotintuggummi eller nikotinplåster för att minska sitt begär. Men om man ska sluta så krävs väldigt mycket vilja, annars är det nästan omöjligt. Vill man till 100% så går det.

Rökning orsakar nära 7 000 dödsfall varje år, tänk dig själv skulle du vilja dö innan 50? Inte vad jag tror iaf.

 Varför är cigarettröken så farlig?
När man drar ner cigarettröken i lungorna kommer alla de skadliga ämnen som finns i röken snabbt in i blodet. Om man röker 20 cigaretter om dagen handlar det om mer än 4 000 olika ämnen som dras in 200 gånger per dag om man drar tio bloss per cigarett. I röken finns ämnen som är förbjudna i alla andra sammanhang som till exempel kolmonoxid, nitrosaminer, kadmium och benzpyrener.
Nikotin är ett mycket starkt gift som finns i tobak och som är förbjudet att hantera i ren form. Som rökare blir man snabbt van vid nikotin och kan röka flera cigaretter i rad utan att må illa. Men även som van rökare kan man drabbas av till exempel illamående och kräkningar om man får i sig för mycket nikotin.
Halsblosset är det som skadar i särklass mest, och det skadar oavsett om man röker cigarett, cigarr, pipa eller vattenpipa.

Alla som röker/icke röker bör läsa det här. Jag har inte letat upp den här faktan för min egen skull jag gjorde det för din skull. För att du som röker ska sluta och för dig som inte röker inte ska börja. Det är inte änns gott. Man förstör tänderna, dom blir gula, fingrarna blir gula är det snyggt ?

På bilden, en gubbe som har lungcancer. Bilden bredvid är det lungor en är en som inte har rökt den andra är en som har rökt, usch.

Fimpa röken



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0